۲۹ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۳۱

در جشنواره اقوام/

20 گروه موسیقی آیینی در گلستان می نوازند/ برپایی 135 غرفه صنایع دستی

20 گروه موسیقی آیینی در گلستان می نوازند/ برپایی 135 غرفه صنایع دستی

گرگان - خبرگزاری مهر: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: 20 گروه موسیقی و آیینی در پنجمین دوره از جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین به اجرای برنامه می پردازند.

به گزارش خبرنگار مهر، قربان عباسی عصر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: همزمان با هفته ملی گردشگری و با برپایی پنجمین دوره از جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، دوستداران فرهنگ و هنر اقوام ایرانی بار دیگر گردهم می‌آیند و  پنج گروه استانی و 15 گروه کشوری نیز در این دوره برنامه‌های موسیقی و آیینی خود را اجرا خواهند کرد.

وی تصریح کرد: گروه‌های موسیقی و آیینی محلی گلستان، قزاق، قزلباش رامیان، ذکر خنجر و رقص اوچ‌دپدی ترکمن، گروه موسیقی کتول، سیستان و بلوچستان، تربت‌جام، کردستان، آذربایجان و تبریز در این جشنواره به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان عنوان کرد: همچنین گروه‌های موسیقی و آیینی خراسان‌شمالی، سمنان، چهارمحال و بختیاری، موسیقی و رقص شمشیر عرب، گروه‌های موسیقی خوزستان، گیلان، مازندران، گیلان، لرستان، بوشهر و فارس از دیگر گروههای موسیقی است که در این دوره می‌نوازند.

برپایی 135 غرفه صنایع دستی داخلی و خارجی

عباسی گفت: با توجه به حضور هنرمندان و صنعتگران خارج از کشور در این جشنواره، تعدادی از غرفه‌های صنایع دستی، به صنایع دستی کشورهای همسایه و فارسی زبان اختصاص یافته و 15 غرفه صنایع دستی خارجی و 120 غرفه صنایع دستی از کل کشور نیز در نمایشگاه جشنواره پنجم فرهنگ اقوام ایران زمین، هنر و صنعت خود را به نمایش خواهند گذاشت.

وی اذعان داشت: 680 میهمان داخلی و خارجی در همه سطوح اعم از سفرا، هنرمندان صنایع دستی خارجی، مدیران کل استانها و هنرمندان صنایع دستی سراسر کشور و ... در این جشنواره حضور خواهند یافت و 100 میهمان ویژه شامل سفرا، مدیران ارشد سازمان، مدیران کل استانها، خبرنگاران رسانه‌های خارجی و ملی نیز از میهمانان این دوره از جشنواره هستند.

عباسی تصریح کرد: با توجه به هفته ملی گردشگری، برنامه‌های متنوع کشوری هفته گردشگری و تور مدیران ارشد سازمان مرکزی و مدیران کل استانها نیز طی این جشنواره برگزار می‌شود.

رئیس ستاد برگزاری این جشنواره همچنین یادآور شد: 10 سیاه چادر اقوام ایرانی شامل سیاه چادر عشایر استان گلستان، آلاچیق محلی گلستان، طبیعت استان گلستان، دو آلاچیق ترکمن، سیاه‌چادر اردبیل، ایلام، خوزستان، قشقایی، چهار محال و بختیاری در این جشنواره بر پا خواهد شد و 10 غرفه سوغات و آش و 14 غرفه جاذبه‌های گردشگری نیز در این دوره از جشنواره، به معرفی سوغات و جاذبه‌های گردشگری خود خواهند پرداخت.

وی عنوان کرد: با توجه به همزمانی هفته ملی گردشگری با برپایی این جشنواره، استقبال استانها برای ایجاد غرفه و معرفی استان خود با رویکرد گردشگری در جشنواره پنجم نسبت به دوره قبل آن بیشتر است.

مراسم گرامیداشت هفته ملی گردشگری کشور و پنجمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین پنجم تا هشتم مهر ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان برگزار می‌شود.

کد خبر 1412188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha